Innovation in training for post-pandemic tourism: environmental interpretation and ecotourism strategies in higher education

Authors

  • Chess Emmanuel Briceño Nuñez Docente. Investigador Independiente
  • Alfonso Fernandez

Keywords:

innovation, Tourist training, Ecotourism

Abstract

This study addresses innovation in post-pandemic tourism training, focusing on environmental interpretation and ecotourism in Venezuela. The research is developed through a qualitative and collaborative approach, exploring the experiences and perceptions of local and international participants. A course on environmental interpretation and ecotourism was implemented, highlighting the importance of collaboration between educational institutions, government and the tourism sector. The results show that the participants acquired knowledge in tourist geography, environmental interpretation techniques and guiding skills. The participatory methodology allowed a deep and meaningful understanding of the topics addressed. This innovative approach has the potential to boost the recovery of the tourism industry in the post-pandemic era, promoting responsible and sustainable practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agüera, F. O. (2013). Acondicionamiento de las áreas protegidas para el desarrollo de actividades de ocio y recreación. Desarrollo local sostenible, n.18.

Blasco, M. J. V. (1999). Los espacios naturales y rurales: los nuevos escenarios del turismo sostenible. In Turismo en espacios naturales y rurales, Servicio de Publicaciones, pp. 13-34

Carbonell, C. G. (2011). La creación de una red de senderos locales como estrategia turística de futuro en zonas de montaña: el caso de Alp (Pirineo catalán). In XII Coloquio de Geografía del Turismo, Ocio y Recreación. Universidad Carlos III. p. 46

Líneas de Creación Intelectual para el periodo 2020 – 2025 de la Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales “Ezequiel Zamora”-UNELLEZ. ACTA Nº 1263. RESOLUCIÓN Nº CD 2020/045. DE FECHA 19/02/2020. PUNTO N° 12.

López Monné, R. (1999). Senderisme. Camins i senyals. Tarragona: Arola Editors.

Luque Gil, A. M. (2004). Evaluación de la aptitud del territorio para la práctica del senderismo. Málaga, Textos Mínimos, Servicio de Publicaciones, Universidad de Málaga.

Ochoa, L. M. V., y Moncada, J. A. (2006). Los senderos de interpretación ambiental como elementos educativos en Venezuela. Revista de investigación, (59), 41-64.

Vidal, L. M., y Moncada, J. A. (2017). Los senderos de interpretación ambiental como elementos educativos y de conservación en Venezuela. REVISTAS DE INVESTIGACIÓN, 30(59).

Yepes, V. (1999). Las rutas temáticas como fuente de diversificación turística. II Encuentro Europeo Vías Romanas en el Mediterráneo, pp. 131-138.

Published

2023-12-31

How to Cite

Briceño Nuñez, C. E., & Fernandez, A. (2023). Innovation in training for post-pandemic tourism: environmental interpretation and ecotourism strategies in higher education. Handbook of Tourism Management Heritage, 2(2), 19–27. Retrieved from https://cuadernosgestionturisticadelpatrimonio.es/index.php/journal/article/view/16